Design thinking in teams en organisaties en de kracht van het verbeelden staan vrijdag 27 november centraal tijdens de lectorale rede van Guido Stompff. Guido, lector Design Thinking bij de Inholland-onderzoeksgroep Creative Business, legt via een Livecast vanuit Pakhuis de Zwijger in Amsterdam uit hoe je innovatie in teams kunt realiseren met een andere mindset gericht op nieuwe dingen proberen en snel reageren.

Organisaties hebben vaak veel moeite met innovaties, omdat ze vaak zijn gericht op operationele efficiëntie en het gladstrijken van hobbeltjes. Maar als er echt een probleem ontstaat, of een onverwachte kans zich aandient, kunnen de organisaties nauwelijks meer reageren.

Volgens Guido Stompff is er dan een andere mindset nodig gericht op het creëren van kansen. “Design Thinking biedt deze mindset: het is strategie waarbij het creëren en testen van opties centraal staat om gaandeweg te leren wat er nodig is. Maar hoe complexer een probleem is, hoe meer mensen moeten samenwerken. Hoe doe je dat, gezamenlijk innoveren, als niemand precies weet wat er gevraagd wordt? Als je als professional moet samenwerken in een multidisciplinair team en je de anderen nauwelijks begrijpt? Als halverwege opeens de situatie verandert? Als er grote tegenstrijdige belangen zijn? ”

In zijn lectorale rede geeft Guido antwoord op deze en andere vragen. Hoe kun je innovatie versnellen door minder te praten en meer te ‘prutsen’? Waarom zijn boundary objects, zoals schetsen of prototypen van fundamenteel belang voor co-creatie? En vooral: hoe vind je gezamenlijk de weg door steeds opnieuw de bewegende stip aan de horizon te verbeelden?